Litér - Essegvár - Hölgykő - Somló

Anera

A hétvégi túra első része a Sárrét megismerése volt, majd tovább haladtunk Litér felé. Itt egy Árpád-kori templomot tekintettünk meg, ami cselesen református templomnak álcázza magát:) Hogy értsétek is: a 11. sz-i templom maradványát reformátusok építették újra. A kapu és a templom alapja maradt a régi, a belseje pedig egy klasszikus 18. sz-i református templom puritánul berendezve, fa belsővel. Érdekes kombó:)

A kapu

S akkor jöjjenek a várak! Essegvár Bándon található. Nem olyan bonyolult megtalálni, a falu legtöbb pontjáról látszik, a település körbeépülte a várat. Ettől függetlenül kitáblázva rosszul van, mert ahol azt mutatja, hogy vár arra, na ott nemrég egyirányúsították az utcát:) De a hegy másik oldaláról megközelíthető, és az ösvénynél már rendesen jelzi a tábla, hogy arra fel. Kissé meredek, de elég rövid, kb. 100 méter az út.

A vár első részei a 13. században épülhettek, a tulajdonsának családneve volt az Essegvári. Pusztulásának okai ismeretlenek, de a 17. században már romos volt. A látnivalók a romok, illetve a szép kilátás:) Belépő nincs.

A vár alulnézetből

ennyi a rom

A látkép egyik oldalra.

A másikra.

Ezen az ösvényen kell felmenni.

A következő várrom a 8-as út mentén Hölgykő. Ez a Csehbánya felé vezető úton van, egy sziklafalon. A leírás alapján, amit olvastam ezt is könnyű lett volna megtalálni, de... :) Tehát el kell indulni a Csehbánya felé vezető úton és a vasút után egyből jobbra egy földúton. Mentünk, mentünk, de vasút sehol.... Aztán rájöttünk, hogy egy hid alatt megy el!:) Majd újfent elbénáztuk, mert bementünk az erdőbe, azt sem kellett volna, mert az erdő szélén kell végigmenni. De legalább szépen felmásztunk egy dombra, az erdőben szépek voltak a fák, jó volt a levegő:)))

Szóval összefoglalva: a várrom a Csehbánya felé vezető úton a híd után egyből jobbra a földúton, kinn van a kéktúra jele is, végig a szántóföldön, majd az erdőt elérve egyből balra a térdig érő gazban. Nagyjából 50 m után már ott is a rom a sziklafalon, pár fányival benn az erdőben. Keresztül kell menni hozzá egy patakon.

A vár 13. században épült, kb. 30x30 méteres alapon. Ma csak némi várfal és a ciszterna maradványa látható. A várat Nagy Lajos romboltatta le, mert a közelben egy karthauzi kolostort alapított, annak kellett az anyag.

Ne menj be az erdőbe, az első fa után fordulj balra!

Ennyi maradt, a ciszterna.

Illetve egy kis várfal.

Látkép a ciszternától lefelé.

Somló várát legkönnyebben Doba felől lehet megközelíteni. A várat a tatárjárás után emelték, a várépítési hullámban, a vár volt Kinizsi Pál és Bakócz Tamás tulajdonában is. A vár állapota folyamatosan romlott, az utolsó előtti tulajdonos Erdődyek inkább egy kastélyt építettek helyette Dobán. Ebben most drogos/alkesz elvonó működik. Nem is lehetett bemenni, csak a parkba. Ez utóbbi ingyen volt természetesen:)

A kastély távolról.

A park még mindig szép.

A várhoz több úton is fel lehet menni, van egy Kitaibel tanösvény is körbe. A leggyorsabban Doba felől, tábla mutatja, hogy merre, egészen egy sorompóig fel lehet menni, egy rövid szakaszt (ettől nem kell megijedni, 50 méter) leszámítva. Onnan pedig már csak 1 km a vár. Igaz piszok meredek úton:) A hegyen értelemszerűen rengeteg szőlő van:)

Oda még fel kell sétálni:)

Kilátás.

Világosan ki van írva mi merre van.

Ezen a légifotón látszik a legjobban a vár.  (a képet a wikipédiáról vettem)

Az éjjelt Dobán töltöttük, szállást nem foglaltunk előre, az általam megszokott módon bementünk egy kocsmába és megkérdeztük:) A szokásos módon természetesen tudtak segíteni, pár telefon és kerítettek nekünk egy szobát egy kibérelhető házban.  A szállás rendben volt tulajdonképpen, 4000 Ft/főért nem vár luxust az ember, csak egy veréb is úgy gondolta, hogy neki a szobában kéne tölteni az éjszakát. Szegény eléggé félt, nem tudtuk kikergetni sem, engem idegesített a repkedése, pláne, mert pont a héten néztem meg a Madarak című filmet:) Aztán egyszer csak az éjszaka közepén kitalált a nyitott ablakon:)   De segített, hogy a kocsmában vettünk némi juhfarkot és azt megiszogattuk lefekvés előtt:)

Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?